CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Adresat
: Nauczyciele języka polskiego szkół gimnazjalnych.
Cel
: Wzbogacenie warsztatu polonisty w zakresie umiejętności włączania wniosków z egzaminu zewnętrznego do planowania pracy i działań dydaktycznych
Tematyka:
- Nowa podstawa programowa – ciągłość edukacji; kształcenie gimnazjalne po szkole podstawowej.
- Wnioski z raportu po egzaminie gimnazjalnym 2012.
- Praktyczne kształcenie umiejętności z zakresu pisania, odbioru i interpretacji tekstów kultury, kształcenia poprawności polonistycznych.
- Planowanie pracy z lekturą, tzw. lektury z gwiazdką.
- Wykorzystywanie różnych typów zadań do kształcenia i sprawdzania umiejętności uczniów.
Liczba godzin: 8
Adresat
: Nauczyciele matematyki szkół ponadgimnazjalnych
Cel
: Zapoznanie z założeniami reformy programowej i zmianami w podstawie programowej wchodzącymi do szkół ponadgimnazjalnych
Tematyka:
- Matematyka w kontekście reformy programowej.
- Wiedza i umiejętności matematyczne uczniów kończących gimnazjum.
- Analiza zmian w nowej podstawie programowej z matematyki dla zakresu podstawowego i rozszerzonego w liceum/technikum.
- Zmiany w podstawie programowej dla zasadniczej szkoły zawodowej.
- Wskazówki metodyczne dotyczące efektywności nauczania.
Liczba godzin: 4
Adresat
: Nauczyciele fizyki w szkołach ponadgimnazjalnych
Cel
: Przedstawienie wymagań przedmiotowych z fizyki na IV etapie edukacyjnym w kontekście podstawy programowej dla wcześniejszych etapów
Tematyka:
- Porównanie wymagań w podstawie programowej na kolejnych etapach kształcenia ze względu na kształtowanie umiejętności uczniów.
- Sposoby rozwijania umiejętności uczniów w zakresie następujących wymagań: metody wyrażania zależności ilościowych za pomocą wykresów, interpretacja nachylenia krzywej i pole pod krzywą na wykresie, umiejętność rozpoznawania prostej proporcji, umiejętność ekstrapolacji, analiza niepewności pomiarowych, czytanie tekstu popularnonaukowego ze wskazaniem głównych tez.
- Przykłady rozwiązań wybranych zadań doświadczalnych ze względu na sposób wykonania pomiarów, opis i analizę wyników, wykonanie i interpretację wykresów.
Liczba godzin: 6
Adresat
: Nauczyciele drugiego etapu kształcenia
Cel
: Zaznajomienie nauczycieli z zakresu kompetencji matematycznych ucznia kończącego pierwszy etap kształcenia
Tematyka:
- Umiejętności trzecioklasisty w kontekście podstawy programowej oraz Raportu OBUT.
- Przykłady rozwiązań metodycznych stosowanych w pierwszym etapie kształcenia.
Liczba godzin: 4
Adresat
: Nauczyciele szkół podstawowych (IV-VI klasa), gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Cel
: Doskonalenie umiejętności planowania i realizacji projektów
Tematyka:
- Metoda projektu jako sposób aktywizowania nauczyciela i ucznia w procesie edukacyjnym.
- Wykorzystanie metody projektu w realizacji podstawy programowej.
- Analiza podstawy programowej w kontekście zastosowania metody projektu.
- Przykłady projektów. Lider i opiekun projektu.
Liczba godzin: 4
Adresat
: Nauczyciele wychowania fizycznego szkół ponadgimnazjalnych
Cel
: Zapoznanie ze zmianami programowymi
Tematyka:
- Koncepcja współczesnego wychowania fizycznego w oparciu o zmiany programowe i organizacyjne, wynikające z nowelizacji prawa oświatowego oraz roli szkoły w jej realizacji.
- Zakres obszarów tematycznych i wymagań uwzględnionych w podstawie programowej wychowania fizycznego.
- Planowanie, realizacja i ewaluacja programów nauczania.
- Tworzenie i wdrażanie oferty programowej w ramach zajęć do wyboru przez ucznia.
Liczba godzin: 4
Adresat
: Nauczyciele przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa III i IV etapu edukacyjnego
Cel
: Zapoznanie z założeniami nauczania przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
Tematyka:
- Koncepcja i zalecenia realizacji przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa. Wnioski z analizy nauczania.
- Zasady doboru programów.
- Podręczniki dostępne na rynku
- Niezbędne oprzyrządowanie przedmiotu.
- Przykłady dobrej praktyki – wymiana doświadczeń.
Liczba godzin: 4
Adresat
: Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych prowadzący zajęcia z wiedzy o kulturze
Cel
: Wsparcie metodyczne nauczycieli uczących wiedzy o kulturze
Tematyka:
- Analiza zapisów podstawy programowej i propozycji programowych.
- Projekt jako pomysł realizacji przedmiotowych.
- Rozpisanie planu realizacji godzin dydaktycznych, analiza ciekawych scenariuszy zajęć.
Liczba godzin: 4
Adresat
: Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych i gimnazjalnych
Cel
: Zapoznanie z realizacją wymagań szczegółowych nowej podstawy programowej na lekcji języka polskiego w szkole podstawowej i gimnazjalnej w kontekście egzaminów zewnętrznych
Tematyka:
- Zestawienie wymagań ogólnych i szczegółowych na II i III etapie edukacyjnym kształcenia języka polskiego.
- Przykłady planowania, realizacji, kształcenia, utrwalania umiejętności polonistycznych ucznia.
- Sposoby kształcenia i sprawdzania umiejętności uczniów po pierwszym i przed drugim etapem kształcenia.
Liczba godzin: 8
Kursy kwalifikacyjne
Uprawnienia : Uzyskanie kwalifikacji z zakresu zarządzania oświatą.
Tematyka:
- Prawo oświatowe w pracy dyrektora
- Nadzór pedagogiczny
- Psychologiczne wskaźniki zarządzania zespołem pracowniczym
- Zmiana jako wymiar efektywności pracy szkoły
Liczba godzin: 210
Uprawnienia : Uzyskanie kwalifikacji do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną umysłowo.
Tematyka:
- Podstawowe zadania pedagogiki specjalnej
- Podstawy psychologiczne rewalidacji upośledzonych umysłowo
- Rewalidacja indywidualna
- Metodyka nauczania i wychowywania upośledzonych umysłowo
- Metodyka wychowania w internacie
Liczba godzin: 270
Uprawnienia : Uzyskanie kwalifikacji w zakresie bibliotekoznawstwa.
Tematyka:
- Bibliotekoznawstwo i bibliotekarstwo
- Praca bibliotek szkolnych i kontekst czytelniczy
- Literatura dla dzieci i młodzieży
- Biblioterapia
- Informacja naukowa
- Technika pracy umysłowej
Liczba godzin: 270
Uprawnienia : Uzyskanie kwalifikacji do prowadzenia zespołów korekcyjno-kompensacyjnych, zespołów wyrównawczych, klas wyrównawczych i terapeutycznych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Adresat: Nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, psycholodzy, pedagodzy, pracownicy poradni psychologiczno pedagogicznych, zatrudnieni w szkołach i placówkach województwa wielkopolskiego
Tematyka:
- Problemy rozwoju i samorealizacji człowieka
- Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
- Wybrane zagadnienia metodyki nauczania początkowego
- Wybrane zagadnienia psychologii wychowawczej, rozwojowej, klinicznej
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania, matematyki, rozwoju ruchowego, rozwoju emocjonalnego i społecznego
- Organizacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego
- Zajęcia kończą się egzaminem